Performante umane

Performanta umana este definita ca o serie de comportamente ale unui individ ce isi insuseste o anumita stare de responsabilizare fata de actiunile sale si, aplicand un set special de deprinderi (tehnici pentru evitarea erorilor), reuseste sa maximize rezultatul actiunilor precum si calitatea executiei prin evitarea erorilor, comune dealtfel naturii umane. Eroarea umana este o actiune care involuntar / neintentionat se abate de la asteptarile conforme standardelor.

La CNE Cernavoda este implementat Programul de Imbunatatire a Performantei Umane, necesitatea acestuia fiind sustinuta de atingerea, mentinerea si perfectionarea standardelor fundamentale de exploatare a centralei:

  • SIGURANTA functionarii;
  • CALITATEA lucrarilor;
  • PRODUCTIA de energie electrica.

Exploatarea centralei nucleare se bazeaza pe aceste fundamente, iar mentinerea acestora se face printr-o munca de echipa, in care performanta fiecaruia contribuie la performanta globala a organizatiei.

Programul de imbunatatire performante umane se bazeaza pe 5 principii fundamentale:

  • Oamenii sunt supusi greselilor si chiar si cel mai bun poate gresi;
  • Situatiile in care se poate gresi sunt previzibile, controlabile si pot fi prevenite;
  • Comportamentul individual este influentat de valorile si procesele organizatiei;
  • Oamenii ating performante superioare bazandu-se in mare masura pe incurajarile si indrumarile primite de la sefi, colegi si subordonati;
  • Evenimentele pot fi evitate prin intelegerea motivului aparitiei erorilor umane si prin aplicarea lectiilor invatate din experienta de exploatare.

ASTEPTARI, VALORI SI FUNDAMENTE ALE PROGRAMULUI

Atingerea excelentei in dezvoltarea Performantei Umane (PU) este conditionata de reducerea continua a erorilor umane generatoare de evenimente pana la excludere si consolidarea culturii de Securitate Nucleara.

Aceste obiective sunt urmarite prin identificarea si abordarea sistematica a vulnerabilitatilor la eroare si evenimente ale organizatiei. Vulnerabilitatile sunt identificate si abordate prin intermediul unei examinari  atente a urmatoarelor:

  • rezultatele curente din Centrala;
  • procesele si valorile care sprijina aceste rezultate;
  • conditii din Centrala care stabilesc mediul de lucru fizic si psihic in care se manifesta performanta umana;
  • comportamente individuale ale lucratorilor care executa activitati in vederea realizarii obiectivelor organizationale.

Personalul de conducere joaca un rol important in definirea asteptarilor, modelarea comportamentului si mentinerea organizatiei responsabila si la niveluri ridicate de performanta umana. Asteptarile conducerii in imbunatatirea comportamentului PU se realizeaza printr-un proces de comunicare efectiva, supraveghere si benchmarking corespunzatoare, la nivelul celor mai inalte standarde industriale.

Urmatoarele ASTEPTARI, VALORI si FUNDAMENTE descriu comportamentele dorite:

Comportamentul individual:
•  Comunicare pentru a face schimb de experienta;
•  Anticiparea situatiilor în care se poate gresi;
•  Confirmarea integritatii barierelor;
•  Cresterea raspunderii personale.

Comportamentul supervizorilor/ liderilor:
•  Promoveaza comunicarea deschisa (sincera);
•  Promoveaza lucrul în echipa pentru eliminarea situatiilor ce pot duce la erori;
•  Cauta si elimina slabiciunile organizationale care creaza conditii pentru erori;
•  Puncteaza comportamentul dorit la locul de munca;
•  Intaresc si trateaza ca o prioritate  prevenirea erorilor.

Valorile si procesele organizationale (management):
•  Managerii incurajeaza o cultura de evitare a evenimentelor;
•  Managerii actioneaza pentru a preveni sau reduce riscul si consecintele erorilor;
•  Managerii preintâmpina dezvoltarea situatiilor ce pot produce erori;
•  Managerii creeaza un mediu de pregatire care promoveaza îmbunatatirea permanenta a cunostintelor.

X